Platforma: PS4

Ime igre: DiRT 4

Izdavač: Codemasters

Tekst: Vladimir Dolapčev

Žanr: Simulacija vožnje

 

 

Prezenter uvod

Dirt Rally mnogima je vratio veru u ovaj Codemasterstov serijal maksimalno se fokusirajući  na realizam, kao  i klasično reli trkanje. DiRT 4 baziran je na tom iskustvu, ali je ujedno i poprilično drugačija igra.

Off

Ono po čemu se ovaj nastavak razlikuje od svih svojih prethodnika jeste mogućnost da putem opcije Your Stage kreirate bezbroj reli staza. Umesto detaljnog editora očekuju vas samo dva slajdera – jedan kojim određujete dužinu staze i drugi koji se odnosi na kompleknost. Dužina staze može biti od samo dva do 14 kilometara, nalik na najduže specijalne ispite u DiRT Rallyju. Kompleksnost se naravno odnosi na na broj krivina a samim tim i izazov koji vas očekuje. Proceduralno generisanje staza nešto je na šta dosta igrača ne gleda blagonaklono, sećajući se nekih loših primera iz prošlosti. Međutim, Codemasters je na ovom sistemu radio više godina a staze koje se stvaraju na ovaj način vrlo je teško razlikovati od onih koje su nastajale ručno. Ukupno postoji samo pet različitih okruženja, ali problem postaje manji kada znamo da su ona vrlo različitia i obuhvataju vožnju po svim mogućim podlogama, od asfalta do snega.

Karijerni režim predstavlja centralni mod i u njemu krećete na dug put od početnika bez prebijene pare koji mora da vozi za druge da biste vremenom kupovali sopstvena vozila i sav prihod od trka zadržavali za sebe. Kao u DiRT Rallyju i ovde postoji sistem formiranja sopstvenog tima i unajmljivanja radne snage čiji je kvalitet direktno proporcionalan novcu koji zahtevaju. Isto tako, važno je voditi računa i o pregovorima sa sponzorima. Čitav ovaj sistem manje je kompleksan nego što bismo to želeli, ali ipak predstavlja korak napred.

Dok smo bismo u DiRT Rallyju, pa i generalno svim sličnim igrama u prošlosti, pre ili kasnije naučili raspored krivina i prestali da slušamo navigatora, automatsko generisanje staza znači da je tako nešto ovde nemoguće. Ovo je svakako korak bliže realističnosti kad već nije moguće preneti hiljade kilometara puteva iz stvarnosti.

Reli je potpuno dominantna disciplina i u karijeru uopšte ne morate ni da ulazite, Ipak, šteta bi bilo propustiti odličan reli kros koji ima i zvaničnu licencu svetskog šampionata. Naravno, glavna razlika je što se ovde ne takmičite protiv vremena već živih protivnika i to na kružnim stazama. Relikros ima i jako važnu taktičku komponentu a to je takozvani džoker krug. To podrazumeva da jedan od krugova prođete alternativnom, sporijom putanjom, što mora da uradi svako od takmičara. Generalno, ideja je da to obavite u momentu kad bi to moglo da vam pomogne da izbegnete gužvu pa sve dosta podseća na klasične pitstopove. Šteta je samo što relikros ima tek pet staza. Lend-raš je najsporija i rekli bismo najmanje atraktivna disciplina, a u njoj postoje samo tri okruženja što je premalo da bi nam zadržao pažnju na duže vreme. Izbor vozila je solidan pa je na raspolaganju više od 50 modela za sve discipline i klase.

Van karijere na raspolaganju je reli akademija gde možete savladati osnovne i naprednije tehnike vožnje pa savetujemo da joj posvetite barem malo vremena. Onlajn multiplejer nudi standardne mogućnosti da se pridružite postojećoj sesiji ili stvorite sopstvenu trku odnosno šampionata. Sve je vrlo jednostavno i radi odlično jer se ne trkate direktno sa protivnicima na stazi već sa njihovim vremenima.

Prezenter

DiRT 4 ostao je  u realističnim vodama ali je manje surov od svog prethodnika i prilagođeniji početnicima.

Off

DiRT 4 već na početku vam nudi izbor između gejmerskog i simulacijskog režima.  U prvom, vozila se ponašaju izuzetno stabilno i izvanredno prijanjaju za podlogu, ignorišući zakone fizike. Ovaj mod namenjen je početnicima i verujemo da će ih vremenom ohrabriti da pređu i na simulacijski režim. U njemu je potrebno voditi mnogo više računa o svakom pokretu volana, a naročito o prilasku krivinama kako ne biste završili zalepljeni za drvo. U nekim segmentima fizički model nadmašuje DiRT Rally, recimo tokom vožnje po asfaltnoj podlozi gde je prijanjanje za podlogu mnogo snažnije. Sa druge strane, realističnost je generalno ublažena. Dok smo u DiRT Rallyju bili presrećni kada dođemo do cilja bez velikih oštećenja, u ovom nastavku takvih situacija bilo je vrlo malo. Čak i kada isključite sve vrste pomoći, automobili se ponašaju stabilno, a putevi su prilično široki, što ostavlja prostor za greške. Na kraju,  iako je moguće totalno uništiti automobil, ovde se to postiže mnogo teže. Sve ovo ne treba nužno uzeti kao zamerku jer je glavni DiRT serijal uvek bio namenjen široj publici. Gejmplej je i dalje vrlo izazovan, a podrška za volane je odlična.

Prezentacija igre je sjajna, bez obzira na to za koju verziju igre se odlučite. PlayStation Pro izdanje je naravno najbolje, ali razlike u vizuelnom kvalitetu su toliko male da se primete jedino pažljivim analiziranjem. Sa druge strane, PC verzija je naravno najkvalitetnija,  a pritom je i odlično optimizovana. Ipak, za pun nivo detalja potrebna je relativno snažna konfiguracija.

Prezenter zaključak

DiRT 4 možda nema tako jako naglašen simulacijski aspekt, ali u pitanju je  izuzetno dobra reli igra koja će vam pružiti nedelje, pa i mesece odlične zabave.